12. jan. 2008

Kultur.


Stavanger e jysla kulturelle iår siden det e 2008 og byen e kulturhovedstad. Det ejo egentligt jysla naude å åbna sånt midt på vinteren. Der va jysla kaldt, men der regna nå ikkje så då så. Tidligt på dagen så sendte de opp ein haug med drager. Det va ganske tøft. Eg lige drager. De hadde någen så gjekk mange hondre meter opp i loftå, og någen kampdrager så føyg rett øve håvene te folk. De lagte møje lyd og va skumle for ongane. Der va et par Balinesiske drager og, nesten lige den eg kjøpte sjøl på Bali. (Den så ble ødelagte på dragefesten på Borestraen av någen teide ongar så ikkje hadde kontroll på ka de holdt på med). Det fyssta opptåget ligna mest på folkatoget x 1.5 så det va ikkje så jysla spennande. Der va dessuden så møje folk at eg fekk nesten ikkje sett någe så helst. Koffer ska alltid de så e mesten 2 meter stå fremst ? Bag de står de så ha ongar på nakken. Me så bare e 1.80 får ikkje sett någe. Der va ein haug med viktige folk te stede. Kongen og kånå, Giske'n og ordføraren. De så ud så de frøys. De satt å kikkte rett inn på Dickens. Der va sikkert møje varmare der.

Utpå Breiavatne va der lys og opera. Ei dama ble slepte ront på vatnet mens hus sang opera. Vettkje eg.. Eg har vært å rodd på breiavatne eg og, men det va i russatiå og halle byen sto ikkje å såg på.Den svere grashoppå va tøffe. Møje lys og røyg og artister på stylter så hoppa rondt. Tøft!

Då dette hadde starta va eg så kalle at eg ville komma meg hjem å få varmt meg.

Det va greit, eg e glae eg slapp å reisa lange vei for å se på dette. Då hadde eg våre skoffa. Der va møje folk, du trødde på ongar og barnevognar øve alt.

Ellers va det godt å komma seg hjem te ein varme kopp kaffe.

Ingen kommentarer: